Золоте правило моралі Зміст Види золотого правила |...


ЕтикаЕтичні принципи


1 тисячоліття до н. е.«Махабхараті»Будди«Одіссеї»ГомераГеродотаКонфуційБібліїкнизі ТовитаЄвангеліїНагірної проповіді




Золоте правило моралі — максима з приблизним формулюванням:






«

Як хочете, щоб люди вчиняли відносно вас, так і ви чиніть відносно них
»

Концепція правила характерна для більшості стародавніх релігій, однак сам термін «золоте правило моралі» у стародавніх текстах не зустрічається і виник пізніше.


Перші згадки про золоте правило моралі датуються серединою 1 тисячоліття до н. е. Це правило зустрічається в «Махабхараті», у висловлюваннях Будди, в «Одіссеї» Гомера і «Історії» Геродота.
Конфуцій вчив «Не роби іншим того, чого не бажаєш собі»[1].


У Біблії золоте правило моралі згадується в апокрифічній книзі Товита (Тов. 4:15) і двічі в Євангелії при викладі Нагірної проповіді (Лк 6:31; Мт 7:12). «Тож усе, чого тільки бажаєте, щоб чинили вам люди, те саме чиніть їм і ви. Бо в цьому Закон і Пророки»[2].




Зміст






  • 1 Види золотого правила


  • 2 Антична філософія


  • 3 Авраамічних релігій


    • 3.1 В юдаїзмі


    • 3.2 У християнстві


    • 3.3 В ісламі




  • 4 Індійські релігії


    • 4.1 В індуїзмі




  • 5 Конфуцій


  • 6 Примітки


  • 7 Література


  • 8 Посилання





Види золотого правила |


Як прояв деякого загальнофілософського і морального закону, золоте правило в різних культурах може мати різні види. Вченими і філософами були зроблені спроби класифікувати форми золотого правила по етичним або соціальним ознакам.


Мислитель Xрістіан Томазі виділяє три форми «золотого правила», розмежовуючи сфери права, політики і моралі, називаючи їх відповідно принципами права (justum), пристойності (decorum) і поваги (honestum):



  • принцип права вимагає, щоб людина не робила нікому іншому того, чого він не бажає, щоб інший зробив йому;

  • принцип пристойності полягає в тому, щоб робити іншому те, чого він бажає, щоб інший зробив йому;

  • принцип поваги передбачає, щоб людина діяла так, як він хотів би, щоб ставилися інші.


Можна помітити два аспекти правила:



  • негативний (який заперечує зло) «не роби ...»;

  • позитивний (позитивний, який стверджує добро) «роби ...».


Російський філософ В. С. Соловйов називав перший (негативний) аспект «золотого правила» - «правилом справедливості», а другий (позитивний, Христов) - «правилом милосердя».


Західнонімецький професор XX століття Г. Райнер також виділяє три формулювання «золотого правила» (перегукуються з трактуваннями Християна Томазія і В. С. Соловйова):



  • правило вчувствования (Ein-fuhlungsregel): «(не) роби іншому те, що (не) бажаєш собі»;

  • правило автономності (Autonomieregel): «(не) роби сам того, що ти знаходиш (не) похвальним в іншому»;

  • принцип взаємності (Gegenseitigkeitsregel): «як ви (не) хочете, щоб по відношенню до вас надходили люди, (не) поступайте так само і ви по відношенню до них».



Антична філософія |


Хоча в творах Аристотеля в чистому вигляді золоте правило не зустрічається, в його етиці є багато співзвучних суджень, наприклад на питання: «Як поводитися з друзями?», Аристотель відповідає: «Так, як хотілося б, щоб вони вели себе з вами».


В тій чи іншій формі зустрічається у Фалеса Милетского, Гесиода, Сократа, Платона, Аристотеля и Сенеки.



Авраамічних релігій |



В юдаїзмі |


У П'ятикнижжі : «Люби свого ближнього, як самого себе» ( Лев. 19:18 ).


Цю заповідь юдейські мудреці вважають основною заповіддю юдаїзму.


Згідно відомій притчі юдеїв , один язичник, який вирішив вивчати Тору, прийшов до Шаммай (він і Ѓіллель (вавилонський) були двома провідними рабинами свого часу) і сказав йому: «Я звернуся в юдаїзм, якщо ти розкажеш мені всю Тору, поки я стою на одній нозі ». Шаммай прогнав його прутом. Коли ця людина прийшла до раббі Ѓіллелю , Ѓіллель звернув його в юдаїзм, який промовив своє золоте правило: «Не роби сусідові того, що ненависно тобі: в цьому вся Тора. Решта - пояснення; Тепер іди, і вчися ».



У християнстві |


У Новому Завіті ця заповідь неодноразово повторювалася Ісусом Христом.



  • В Євангелії від Матвія : «Тож усе, чого тільки бажаєте, щоб чинили вам люди, те саме чиніть їм і ви з ними, бо в цьому Закон і Пророки» ( Мф. 7:12 ), «люби ближнього твого, як самого себе» ( Мф. 19: 18-20 ), «Ісус сказав йому: Люби Господа Бога твого всім серцем твоїм і всією душею твоєю і всією думкою твоєю: це є перша і найбільша заповідь; А друга однакова з нею: Люби свого ближнього твого, як самого себе; На двох оцих заповідях увесь Закон і Пророки »( Мф. 22: 38-40 )

  • В Євангелії від Марка : «любити ближнього, як самого себе, це важливіше за всі цілопалення й жертви!» ( Мк. 12: 32-34 ).

  • В Євангелії від Луки : «І як хочете, щоб з вами чинили люди, так і ви чиніть з ними» ( Лк. 6:31 ).


Також це правило неодноразово повторювали Апостоли Ісуса Христа.



  • У Посланні до Римлян апостола Павла : «Бо заповіді: Не чини перелюбу, Не вбивай, Не кради, не свідчи неправдиво, Не пожадай [чужого] і інші, вони містяться всі в цьому слові: Люби свого ближнього, як самого себе» ( Рим. 13: 8 -10 ).

  • У Посланні до галатів апостола Павла: «весь закон в одному слові міститься: Люби свого ближнього, як самого себе» ( Гал. 5: 13-15 ).

  • У Посланні Якова : «Закона Царського виконуєте, за Писанням: Люби ближнього твого, як себе самого» ( Як. 2: 7-9 ).

  • У Діяннях Апостолів : "Бо вгодно Святому Духові і нам не накладати на вас ніякого тягару, крім цього необхідного: стримуватися від ідольських жертов та крови, і задушенини, і блуду, і не робити іншим того, чого собі не хочете. Дотримуючись, ви зробите добре. Будьте здорові »( Діян. 15: 28,29 ).


Блаженний Августин писав про золоте правило в « Сповіді » в 1-ій книзі (гл. 18) у негативній трактуванні: «І, звичайно, знання граматики живе не глибше в серце, ніж відображена в ньому свідомість, що ти робиш іншому те, чого сам терпіти не побажаєш ».


Папа Григорій Дев'ятий 1233 року в листі до французького єпископу вказував: Est autem Judæis a Christianis exhibenda benignitas quam Christianis in Paganismo existentibus cupimus exhiberi ( «Християнам слід ставитися до юдеїв так само, як вони хотіли б, щоб ставилися до них самих в язичницьких землях »).



В ісламі |


У Корані золоте правило не зустрічається, але воно є одночасно в позитивній і негативній трактуванні в «Сунні» як одне з висловів Мухаммеда, який так учив вищому принципу віри: «Робіть всім людям те, що ви хотіли б, щоб вам робили люди, і Не робіть іншим того, чого ви не хотіли б собі ».



Індійські релігії |



В індуїзмі |


Перед Битвою на Курукшетре, про яку розповідається в « Махабхараті », і яка сталася пізніше 1000 рр. до н.е., Видура повчає свого брата царя Дхрітараштри: "Нехай [людина] не завдає іншому того, що неприємно йому самому. Така коротенька дхарма - інше виникає від бажання".


У Упанішаді виникає нова ідея про відсутність різниці між кінцевим і вічним, що виражає в так звана упадішадская формула єдності: tat tvam asi, тобто «Це є ти!». Ця ж формула Tat - tvam - asi може бути витлумачена в вигляді золотого правила як вираз бажання побачити себе в іншій людині.



Конфуцій |


У Конфуція золоте правило сформульовано в негативної трактуванні в його « Бесідах і судженнях ». Конфуцій вчив «Не роби іншим того, чого не бажаєш собі». Учень Цзи-гун запитав: «Чи можна все життя керуватися одним словом?» Учитель відповів: «Це слово - взаємність. Не роби іншим того, чого не бажаєш собі » ( 子貢問曰:“有一言而可以終身行之者乎?”子曰:“其恕乎!己所不欲,勿施於人。” Вэй Лін Гун, 24). Інакше це питання-відповідь звучить як: «Чи є одне слово, за яким можна діяти все життя? Майстер сказав: Любов до ближнього. Чого ти не бажаєш собі, не роби іншому ».



Примітки |





  1. Конфуций, «Беседы и суждения», 15:24, 12:2(рос.)


  2. Мв.7: 12




Література |



  • М. Надольний. Мета і засоби // Філософський енциклопедичний словник / В. І. Шинкарук (голова редколегії) та ін. ; Л. В. Озадовська, Н. П. Поліщук (наукові редактори) ; І. О. Покаржевська (художнє оформлення). — Київ : Абрис, 2002. — С. 371. — 742 с. — 1000 екз. — ББК 87я2. — ISBN 966-531-128-X.


Посилання |



  • “Золоте правило моральності” Тофтул М. Г. Сучасний словник з етики. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім.І. Франка, 2014. – 416с. ISBN 978-966-485-156-2

















Popular posts from this blog

As a Security Precaution, the user account has been locked The Next CEO of Stack OverflowMS...

Список ссавців Італії Природоохоронні статуси | Список |...

Українські прізвища Зміст Історичні відомості |...