Китайський цирк Історія | Характеристика | Джерела |...


Мистецтво Китаю


кит.династії Сун






Китайський цирк


Китайський цирк (кит. 雜技藝術; цзаці ї-шу) — один з видів китайського мистецтва. Відоме з часів Пізньої Хань. Піднесення здобув за часів династії Сун.



Історія |


Циркове мистецтво було відомо в Китаї ще з глибокої давнини. Без фехтування на мечах і списах, шпагоковтання і боротьби не обходилося жодне народне свято III ст. до н. е. Ці вистави називалися бай сі («сто ігор»), а також сань юе («проста, невпорядкована музика»), що підкреслювало народний, базарний характер цих видовищ. Тривалий час залишався частиною музичного мистецтва.


Цирк в період династії Хань ще не виділився в самостійний вид мистецтва. Китайськими археологами в 1953 році в провінції Шаньдунь виявлена споруджена під землею кам'яна усипальниця періоду Хань. У цій усипальниці збереглося 42 рельєфи, значна кількість яких присвячена цирковому мистецтву. Рельєфи з сюжетами циркових вистав ханьского періоду знайдені були також в провінціях Хенань, Аньхой, Цзянсу, Сичуань, Юньань та інших районах країни.


Назва сань юе збереглося в X—XIII ст., коли циркова майстерність вже існувало як самостійний жанр театрального мистецтва поряд з музичною драмою (сі-цюй). У період Весни і Осені (770—476 до н. е.) акробатика стала самостійним видом видовищного мистецтва. Під час династії Тан (618—907) акробатичне мистецтво стало більш складним, вистави вже проходили в імператорських палацах.


Із занепадом династії Тан багато акторів залишили імператорський двір і почали виступати перед народом. У період династії Сун (960—1279) в акробатичні вистави для залучення публіки під час виступів на базарах був привнесений елемент розважальності. У той час була дуже популярна спортивна боротьба, серед відомих борців були не тільки чоловіки, але і жінки. За часів правління династій Мін і Цін (1368—1911) характер акробатичних уявлень почав змінюватися. Акробати ханьської національності запозичували нові прийоми у акробатів інших національностей, збагачуючи тим самим свій досвід; особливу увагу стало приділятися динаміці виконання і рівню складності.


З утворення Китайської Народної Республіки циркове (акробатичне) мистецтво отримало загальне поширення, стали створювати трупи в провінціях, сформовано Китайський державний цирк. З середини 1980-х відбувається широке представництво китайського цирку на міжнародній арені, що спричинило за собою істотні інновації в традиційних китайських циркових номерах.



Характеристика |


Особливістю є екзотичність і видовищність, вірність фольклорних традицій. Кожен номер в китайському цирку глибоко символічний.


Першим відомим номером був маньянь, яким визначався виступ людей, які виконували танцювально-акробатичні вправи у вигляді величезного звіра, що нагадував змію завдовжки нібито в 100 сюней, або 80 чжан (близько 200 м).


Юйлуном називався номер, подібний за жанром з маньянь. Актори-циркачі виконували його, розділившись на дві групи, одна з яких була одягнена «рибою», а інша — «драконом» (вони могли також тримати в руках відповідні макети). Іноді вони спритно міняли свій наряд (макети) під час виступу, стаючи то «рибою», то «драконом». Подальший розвиток цього жанру призвело до появи більш складного, комплексного номера, який об'єднав і збагатив прийоми і техніку маньянь і юйлуна. Він отримав назву маньянь-юйлун або юйлун-маньянь.


Відомі також жанри такі, як жонглювання тарілочками, діаболо, «тризубами», вазами, «метеорами»; еквілібристика на стільцях і лавках, фігурна їзда на велосипедах, акробатичні стрибки в кільця, антипод, ілюзійні фокуси, маніпуляція.


Іншою характерною рисою китайського цирку є висока техніка і складність виконуваних трюків і комбінацій. Ще одна особливість — приголомшлива легкість і невимушеність виконання трюків і комбінацій, а також специфічна побудова композиції номерів.



Джерела |



  • Wang Kefen (1985). The History of Chinese Dance. China Books & Periodicals. pp. 20–27. ISBN 978-0835111867.

  • Richard Gunde (2001). Culture and Customs of China. Greenwood. p. 104. ISBN 978-0313361180.

  • Faye Chunfang Fei, ed. (2002). Chinese Theories of Theater and Performance from Confucius to the Present. University of Michigan Press. pp. 24–25.








Popular posts from this blog

As a Security Precaution, the user account has been locked The Next CEO of Stack OverflowMS...

Список ссавців Італії Природоохоронні статуси | Список |...

Українські прізвища Зміст Історичні відомості |...