Трактор Зміст Колісні трактори | Гусеничні трактори |...
Незавершені статті про тракториТракториТранспортна технікаСільськогосподарська техніка
англ.лат.транспортний засібтягачсилою тягисільському господарствіАнгліїФранціїСШАдвигунатрансмісіїходової частинидизелітеплову енергіюдизельного паливаенергію механічнуколінчастий валкрутний моментчастоту обертаннязчепленнякоробка передачголовнаколісагрегатамивали відбору потужностідиференціалашвидкістьґрунтомсила тягимашинивагоюпромисловіоранкукукурудзибурякабавовникатрубоукладніснігоочисникківшскрепергрейдервиноградниксадовийкласитрудомісткістькабіниприладів
Трактор (англ. tractor, лат. traho — тягну) — безрейковий транспортний засіб, що використовується як тягач. Відрізняється низькою швидкістю і великою силою тяги.
Широко застосовується в сільському господарстві для оранки землі та переміщення несамохідних знарядь та машин. Трактор може бути обладнаний навісними та напівнавісними знаряддями.
Перші колісні трактори з паровими двигунами з'явилися в Англії і Франції в 1830 році, вони як правило застосовувалися для транспортування вантажів у військовій справі, з 1850 року парові трактори почали використовуватись в сільському господарстві цих країн, а з 1890 — в сільському господарстві США. Трактор складається з рами (остова трактора), двигуна, трансмісії, ходової частини, механізму керування та робочого і допоміжного обладнання.
Двигун перетворює енергію палива в механічну. Найпоширеніші трактори з дизельним двигуном внутрішнього згоряння (дизелі), що перетворює теплову енергію дизельного палива на енергію механічну, і тим самим приводить в рух колінчастий вал, через який енергія розповсюджується на весь машино-тракторний агрегат. Трансмісія трактора трансформує енергію двигуна (крутний момент, частоту обертання) та передає її до рушіїв (тягових колес чи зірочок). Основні елементи трансмісії трактора: зчеплення, коробка передач, головна та кінцева передачі, а також механізми повороту. Ходова частина трактора перетворює обертовий рух на поступальний та передає навантаження від трактора на ґрунт і забезпечує його маневреність. Складається з ведучих і напрямних коліс або гусеничного ходу та елементів, що з'єднують їх з остовом трактора. Механізми керування трактора (рульове керування і гальма) забезпечує керування окремими агрегатами і машини в цілому. Для полегшення праці водія сучасні трактори обладнані гідравлічними, пневматичними та механічними підсилювачами. В складі робочого обладнання трактора — причіпні пристрої, навісна система трактора, вали відбору потужності, приводний шків, ходозменшувач для зниження швидкості руху, система блокування диференціала, система освітлення та сигналізації, довантажувачі ведучих коліс, контрольно-вимірювальна апаратура тощо.
Конструкції тракторів постійно удосконалюються в напрямі зниження питомої металоємності, збільшення потужності двигуна та робочої швидкості трактора, підвищення енергооснащеності, поліпшення тягових властивостей трактора.
Два основні типи тракторів — колісні і гусеничні. Обидва типи мають переваги і недоліки.
Зміст
1 Колісні трактори
2 Гусеничні трактори
3 Класифікація тракторів за призначенням
4 Експлуатаційні показники тракторів
5 Див. також
6 Примітки
7 Посилання
Колісні трактори |
Колісні трактори можна використовувати на дорогах загального користування, вони можуть розвивати значну швидкість. Проте їх сила зчеплення з ґрунтом обмежена, а отже обмежена і сила тяги. На рихлому ґрунті такі трактори можуть пробуксовувати. Для усунення цього недоліку були створені трактори з приводом на всі колеса, проте такі машини відрізняються великою вагою і при русі по полю вони досить сильно ущільнюють ґрунт. Для зниження тиску на ґрунт ширина шин тракторів останнім часом збільшується.
Колісні трактори мають перед гусеничними перевагу в маневреності, швидкості але поступають в силовій тязі.
Гусеничні трактори |
Гусеничні трактори мають більшу силу тяги в порівнянні з колісними. Основний недолік більшості гусеничних тракторів — неможливість переміщення по асфальтованих дорогах без руйнування покриття, виняток становлять трактори з гумовотросовими гусеницями. Невеликі швидкості руху гусеничних тракторів (30—40 км/год) компенсуються зменшеним тиском на ґрунт внаслідок великої площі контакту з ґрунтом за такої ж маси, що і у колісного трактора. Гусеничні трактори широко застосовуються в сільському господарстві на слабонесучих ґрунтах та в промисловості через свою непримхливість.
Класифікація тракторів за призначенням |
За призначенням трактори розділяють на сільськогосподарські та промислові. Сільськогосподарські трактори загального призначення в агрегаті з відповідними машинами (знаряддями) здійснюють оранку, культивацію, посів, прибирання і інші роботи. Найпотужніші сільськогосподарські трактори використовуються при освоєнні цілинних земель для корчування пнів, видалення і заорювання чагарників і інших робіт. Просапні трактори дозволяють механізувати міжрядну обробку — культивацію, спушення, підгортання, обпилювання, прибирання просапних культур (кукурудзи, цукрового буряка, бавовника і ін.). Особливості просапних тракторів — пристосованість до роботи з навісними машинами (знаряддями) і хороша прохідність в міжряддях просапних культур, значний (зазвичай регульований) розмір колії, великий дорожній просвіт, вузькі колеса (гусениці).
Базові моделі промислових тракторів характеризуються більшими, ніж в сільськогосподарських, тяговими зусиллями. Вони виконують землерийні, дорожно-будівельні, трубоукладні, меліоративні і ін. роботи в агрегаті зі всілякими навісними (бульдозерна лопата, снігоочисник, екскаваторний ківш і тому подібне) і причіпними (скрепер, грейдер тощо) машинами (знаряддями). Залежно від умов роботи трактора використовуються різні модифікації базових моделей (наприклад, для сільськогосподарського трактора) — виноградник, болотоходний, садовий; для промислових тракторів. — меліоративний, лісосплавний, трелювальний). Сільськогосподарські трактори в залежності від сили тяги на гаку (кН) поділяються на класи.[1]
Експлуатаційні показники тракторів |
Основні експлуатаційні показники тракторів підрозділяють на техніко-економічні, технічні і агротехнічні. До техніко-економічних показників відносяться продуктивність в агрегаті, тягові якості, трудомісткість обслуговування і відходу, металоємність та інші показники. До технічних — стійкість трактора (подовжня і поперечна), легкість управління, зручність роботи персоналу (наявність кабіни, контрольних приладів; кількість місць для сидіння); до агротехнічних — питомий тиск на ґрунт прохідність в міжряддях (дорожній просвіт, абрис, захисні зони), маневреність в агрегаті, плавність ходу, точність дотримання руху по заданому напряму. Приклад техніко-економічної характеристики:
Характеристики | ХТЗ-16131 (Україна) | Challenger МТ-665В (США) |
---|---|---|
Тип трактора | Колісний | Колісний |
Двигун | BF6M1013E | 84 СТА |
Потужність, кВт, (к.с.) | 142 (190) | 213 (290) |
Вантажопідйомність начіпної системи, тонн | 7 | 10,5 |
Колісна база, мм | 2800 | 3080 |
Довжина, мм | 6640 | 5240 |
Ширина, мм | 2480 | 2550 |
Висота, мм | 3375 | 3140 |
Експлуатаційна маса, кг | 8260 | 9050 |
Ціна, Євро | 22 000 | 155 000 |
Див. також |
- Тракторобудування
- М4 Трактор
Райдер (мінітрактор)- Машинно-тракторний агрегат
- Мотоблок
- Antonio Carraro
Вікісховище має мультимедійні дані за темою: Трактор |
Примітки |
↑ Із БСЭ
Посилання |
Каталог техніки //Аграрна енциклопедія
Це незавершена стаття про трактори. Ви можете допомогти проекту, виправивши або дописавши її. |